<- Back | Index | Next ->

La nuova ruota dello scappamento
The new escapement wheel

scruotab.jpg, 34 kB

La nuova ruota di scappamento, in lega d'acciaio. La profilatura dei bordi è inesistente (B), la rifinitura assai approssimativa, ma quel che colpisce di più è l'applicazione di dadi e bulloni a testa esagonale (A), pezzi 'da ferramenta' su un orologio con cinque secoli di storia, e non è l'unico punto in cui Brusa e Gorla li hanno applicati.
Nella foto precedente si vede come la ruota originale fosse invece un pregevole pezzo in ottone magistralmente rifinito, con perni in acciaio fissati a imboccolatura.
Da notare che il mantenimento del sistema di scappamento "ruota a perni e ancora" non è congruente con il dichiarato intento di riportare il movimento dell'orologio allo stato del 1757, in quanto a quell'epoca la macchina montava un sistema di scappamento Graham a "battito morto".
The new escapement wheel, in steel alloy. Edges' profiling is not even suggested (B), refining is very coarse, but what "jump to the eye" is the application of hexagonal headed prefabricated nuts and bolts (A), ironmonger's spare parts setted on a 5-century-of-history monumental clock in substitution of hand made and refined originals. And the escapement wheel is not the only place in the clock where new industrial nuts and bolts can be noticed.
In the previous picture we can see as the original wheel was an excellent piece in brass refined by masterly skill, with steel pins bushed in the brass.
It is noticeable that mantaining the "pinwheel and anchor" escapement system is not congruent with the declared aim of bringing the clock's movement to its 1757's state, as at that time the escapement was a Graham dead-beat one.

Nota sul diritto d'Autore